DIY: Je eigen stempels maken!

boekEn dan hier eindelijk het artikel dat ik jullie al heel lang wilde laten zien. Hoe maak je je eigen stempels? Het stond in de “Hoe overleef ik” zomerspecial van vorig jaar (dit jaar heeft Gertie Jaquet de cover voor de zomer special gemaakt). Ik las het artikel, en vond het meteen al leuk. Na dat ik de goede spullen had gekocht, werd ik pas echt verslaafd. Ik had ze een tijdje weggelegd, maar ik heb ze speciaal voor jullie weer gepakt, mijn stempel verzameling! En natuurlijk leg ik uit hoe je ze maakt, anders zou het wel een beetje flauw zijn 😉

boek 005Laten we even beginnen met wat je nodig hebt, dat is ook wel belangrijk 😀

  1. Een gum, ik koop altijd een hele bende in bij de Hema, waar ze maar 0,50 euro zijn, supergoedkoop, het is een fijne gum, en hij is groot! Je kunt er dus ook meerdere stempels uit maken.
  2. Een paar gutsen. Nu denk je vast, wat zijn gutsen nou weer?! Dat dacht ik eerst ook! Je kunt ze kopen bij Swaak, in de hoe overleef ik stond bij Hobbywinkels, maar ik ben er heel wat langs geweest, en ze hadden het allemaal niet! De gutsen zijn om de overige stukjes gum er vanaf te ‘schrapen’, als je echt geen gutsen hebt, kun je het ook met een mesje doen, maar dit is heel moeilijk (en gevaarlijk…)
  3. Een snijmat (placemat kan ook, kijk wel uit dat je niet in de tafel snijdt!)
  4. Een potlood. Je hebt hem nodig om het ontwerp voor je stempel te tekenen.
  5. Een stempelkussen lijkt me ook wel handig!
  6. En als laatste, een wit papiertje, mag een A4’tje zijn, maar kleiner is ook niet erg, zolang je gum er maar op past!

Zo, dit is alles wat je nodig hebt. Laten we maar beginnen…

boek 006Het eerste wat je doet is je gum in de goede maat snijden. Dit mesje zat ook bij mijn setje gutsen, en is heel scherp! Kijk dus uit voor je vingers 😉

boek 007Goed, als je de goede maat voor je stempel hebt gevonden, leg je hem op een wit papiertje. Je trekt met een potlood langs de gum, zodat je precies de vorm van je stempel op papier krijgt.

boek 008Daarna ga je je ontwerp tekenen! Je kan dit ook meteen op de gum doen, maar dan kan je het niet meer uitgummen. Bovendien krijg je alles in spiegelbeeld, niet doen met letters dus!

boek 009Wat je daarna gaat doen lijkt heel ingewikkeld, maar als je goed leest, lukt het vast wel.
Je hebt nu je ontwerp. Je legt je gum op de (goede!) kant, waar je ontwerp dus op moet komen! Niet op de blauwe letters dus, keer hem om! Als hij er precies op ligt, draai je het papier om, nu ligt hij dus aan de bovenkant, met je stempel eronder. Je kunt voor de zekerheid (zie foto) je papier nog even om de stempel vouwen, zodat je ontwerp precies bovenop je gum blijft liggen! Daarna kras je met een dik potlood (voorzichtig!) over het papier heen, net zolang tot je alles hebt gehad. (Je kunt ook een klein plaatje uitprinten van internet, en die in je gum krassen!)

PicMonkey CollageJe draait je gum om, en je ontwerp staat er (vaagjes) op! Trek hem nog even over met je potlood, zodat je straks makkelijker ziet wat je uit moet snijden/gutsen.

boek 013Dan is het nu tijd om te gaan gut! Je pakt de goede maat guts, en zet hem zachtjes in de gum, nu hoef je alleen te duwen, en komen de reepjes gum er makkelijk van af. Kijk uit dat je het niet te diep doet, anders moet alles straks diep, omdat je anders een ongelijke stempel hebt. Ik gebruikte voor de buitenkant een dikkere maat, en voor de binnenkant van de rondjes en hele dunne.

boek 014Tadaa! Nu ziet je stempel er nog niet uit natuurlijk. Je kunt, als je wilt, hem nog even afspoelen onder de kraan/schoonmaken met schuursponsje, zodat hij nog iets mooier wordt. Ik heb dat niet gedaan.

boek 015En nu is het tijd om te stempelen! Als je gaat stempelen, kun je goed zien of je nog stukjes vergeten bent, die je er nog even uit moet halen. Dit was niet een hele moeilijke stempel, het was meer om het even te laten zien 😉

Dit was het! Als je eenmaal de goede gutsen hebt, is het heel makkelijk!

Kijk voor inspiratie nog even op deze blog, Gertie Jaquet schreef het artikel ook, voor de “Hoe overleef ik”!

De stempelblog van Gertie Jaquet

10 gedachtes over “DIY: Je eigen stempels maken!

    • Bij de Pipoos kon ik ze niet vinden, maar mocht je nou geen Swaak in de buurt hebben, kun je ze ook gewoon op swaak.eu bestellen! Tik bij zoekwoorden: gutsen, en dan krijg je als het goed is drie setjes. Ik heb het setje met 4 gutsen en een mesje.

      • Ja, dat helaas wel, en het is niet al te weinig… Ik vind 4,01 euro nog behoorlijk wat, maar je moet er wat voor over hebben 😉 Je kunt ook even kijken of er eentje bij jou in de buurt is? Scheelt toch 4 euro 😉 Er staat overigens een lijst op site, waar je kunt zien hoeveel euro het per gewicht is. Tussen 0-5 is het dus 4,01.

  1. Pingback: Mijn stempel alfabet | Eline's blog:)

Heb je een tip, of wil je gewoon een leuke reactie achter laten?

